דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבחור סד לברך? 

מאת    [ 21/07/2008 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 5781 פעמים ]

איתן רווה, פיזיותרפיסט, BPT, M.OccH, אחראי תחום פיזיותרפיה, כמיטק*

אנשים רבים נזקקים כיום לשימוש במוצרי אורתופדיה לאחר כאבים או פגיעות בברך במהלך החיים. עם זאת, מגוון המוצרים הקיים כיום בתחום מצריך התאמה נכונה של הסד הנכון לכל מצב רפואי. תחום הפתרונות הרפואיים לבעיות בברך התקדם מאד במהלך העשור האחרון, וטכנולוגיות חדשות בתחום החומרים והעיצוב משפיעות מאד על איכות המוצרים והתועלת שלהם. להלן סקירה קצרה של מספר בעיות רפואיות שכיחות בברך והפתרונות האורתופדיים המוצעים כיום. חשוב לציין כי המאמר לא נועד להחליף פניה לרופא אורתופד או פיזיותרפיסט מוסמך אלא רק לתת מידע כללי.

כאבים בברך
במקרים רבים, קיים כאב מתמשך בברך בחלק הקדמי שלה באיזור הפיקה ((PatelloFemoral Pain. כאבים אלו יכולים לנבוע ממגוון סיבות, ובהן חוסר יציבות של הפיקה, גירוי כרוני בגיד הפיקה, עומסים לא נכונים על הברך בפעילות גופנית ועוד.
הטיפול כיום מתמקד בחיזוק שרירים סביב הברך בטיפולי פיזיותרפיה, וייצוב של הפיקה ע"י סד המאפשר המשך פעילות ללא כאבים. סד כזה הוא Genu Track של חברת Otto Bock, שהמבנה האנטומי המותאם שלו מאפשר ייצוב דינמי של הפיקה והפחתת הכאבים במהלך הליכה ופעילות גופנית.
פרטים נוספים ב: http://www.ottobock.com/cps/rde/xchg/ob_com_en/hs.xsl/5255.html

שחיקת סחוס
אחת המחלות השכיחות ביותר בעולם היא שחיקה של סחוסי הברך (OsteoArthritis) כתוצאה ממגוון גורמים כמו גיל, עליה במשקל ועוד. במחלה זו ובמחלות נוספות נוצר לחץ מכני משמעותי על מפרק הברך, והסחוס המפרקי נשחק בהדרגה. הסימפטומים הם כאבים קשים בעמידה והליכה, בד"כ בצד הפנימי של הברך.
הפתרונות הרפואיים כוללים טיפולים תרופתיים שונים להשפעה על מצב הסחוס, פיזיותרפיה לחיזוק השרירים סביב הברך והפחתת כאבים, וניתוח להחלפת הברך במשתל מלאכותי (Total Knee Replacement). פתרון נוסף הוא סד מיוחד שיכול לשנות את נשיאת המשקל על הברך ( Deloading) כדי להפחית את הכאבים בהליכה ולאפשר חזרה לפעילות רגילה. סד לדוגמא הוא Genu Arthro של חברתOtto Bock ,הפועל לשינוי זוית נשיאת המשקל והפחתת העומס על ברך כאובה בדלקות כרוניות.
פרטים נוספים בקישור http://www.ottobock.com/cps/rde/xchg/ob_com_en/hs.xsl/5257.html

קרע ברצועות הברך
הייצוב הדינמי של הברך בהליכה ובעמידה מתאפשר ע"י שימוש בשרירים סביב הברך, וכן ברצועות (Ligaments) ה"עוטפות" את המפרק ממספר כיוונים. בפגיעה חדה בברך, יכולה להתרחש מתיחה חזקה או אפילו קרע ברצועה צידית (Medial /Lateral Cruciate Ligament) או ברצועה פנימית צולבת (Anterior /Posterior Cruciate Ligament).
בחלק מהמקרים, יש צורך בניתוח לתפירה או לשחזור של הרצועה (Reconstruction). ניתוח כזה יבוצע בד"כ בשיטה ניתוחית זעיר-פולשנית (Arthroscopy). לאחר ניתוח כזה מומלץ בד"כ סד לתמיכה של הברך ע"י הרופא לשימוש במהלך השיקום שלאחר הניתוח. שימוש בסד דינמי מתקדם (לדוגמא: Genu Arexa של חברת Otto Bock) לאחר פגיעה ברצועות הברך, מאפשר חזרה מוקדמת לפעילות, בעיקר בקרב ספורטאים הנדרשים לחזרה לפעילות תוך זמן קצר מהפציעה. פרטים נוספים אפשר לראות בקישור http://www.ottobock.com/cps/rde/xchg/ob_com_en/hs.xsl/5254.html
במקרים רבים אחרים , יש תהליך טבעי של הצטלקות של איזור הרצועה הפגועה, אך עדיין נדרש סיוע חיצוני בייצוב של הברך ע"י שימוש בסד. סד כזה לדוגמא הוא Genu Direxa Stable של חברת Otto Bock, המאפשר ייצוב יעיל של הברך ומניעת תזוזה לא רצויה במפרק והחמרת הפגיעה ברצועות עד להחלמה מלאה.
פרטים נוספים ב http://www.ottobock.com/cps/rde/xchg/ob_com_en/hs.xsl/7455.html

פגיעה במניסקוס
בתוך מפרק הברך, בצד הפנימי ובצד החיצוני קיימים שני סחוסים ייחודים בצורת ירח הנקראים סהרונים או Menisci. תפקיד המניסקוסים הוא לאפשר בלימת זעזועים טובה של הברך במהלך הפעילות היומיומית, ולספק חומרי סיכה לפעולת המפרק הטבעית של כיפוף ויישור. פגיעה במניסקוס יכולה ליצור כאבים חדים בהליכה ושינויי תנוחה, וכן תחושה של "בריחה" בהפעלת הברך ובהליכה (Giving Away). כדי להקל על הכאבים ולשפר את יציבות הברך, ניתן להשתמש בסד תומך שיאפשר המשך פעילות רגילה ככל האפשר. סד כזה הוא Genu Direxa Stable long של חברת Otto Bock.
פרטים נוספים ב http://www.ottobock.com/cps/rde/xchg/ob_com_en/hs.xsl/7454.html
כמיטק הינה הנציגה הבלעדית בישראל של חברת Otto Bock, גרמניה ומספקת פתרונות רפואיים מתקדמים וציוד רפואי בתחומי השיקום והניידות, האורתופדיה והפיזיותרפיה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב